آرشیو پرسش و پاسخ ها: تفسيري

آیا در قرآن آیه ای در باره وضو وجود دارد

آيا در قرآن آيه ‏اى درباره وضو وجود دارد؟ معناى وضو و فايده آن چيست؟

 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ(1) «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون به [عزم‏] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد».

«وضو» در لغت به معناى نظافت و پاكيزه كردن است و در اصطلاح فقه عبارت است از: «شستن مخصوص كه مى‏توان آن را به دو صورت انجام داد: ترتيبى و ارتماسى. ترتيبى بدين صورت است كه به قصد قربت و اطاعت از فرمان خدا، ابتدا صورت و سپس دست راست و بعد دست چپ رابشويد. آن گاه با رطوبتى كه از شستن دست بر كف آن باقى مانده، سر را مسح كرده و سپس پاى راست و در پايان پاى چپ را مسح نمايد».

وضوى ارتماسى عبارت است از فرو بردن صورت و دست‏ها در آب، به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پايين. گاهى ممكن است بين اين دو شيوه تلفيق شود به اين معنا كه صورت را ارتماسى و دست‏ها را ترتيبى بشويد. اين شكل از وضو نيز صحيح است. بايد دانست كه وضو براى برخى از كارها واجب و براى بعضى ديگر مستحب است.

وضو داراى دو فايده روشن است: بهداشتى و معنوى. از نظر بهداشتى شستن صورت و دست‏ها- آن هم پنج بار يا سه بار در شبانه روز- اثر قابل ملاحظه‏اى در نظافت بدن دارد. مسح بر سر و پاها- كه شرط آن رسيدن آب به موها يا پوست سر است- سبب مى‏شود اين اعضا را نيز پاكيزه بداريم. ضمن اينكه تماس آب با پوست بدن، اثر خاصى در تعادل اعصاب (سمپاتيك و پاراسمپاتيك) دارد. از نظر معنوى وضو چون با قصد قربت و براى رضاى خدا انجام مى‏گيرد، اثر تربيتى و اخلاقى دارد زيرا مفهوم باطنى وضو اين است: «از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام بر مى‏دارم».(2)

پى‏نوشت‏

 (1) مائده (5)، آيه 6.

 (2) آيت‏الله مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 4، ص 291.

(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید