آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه و اقتصاد

خرید و فروش به شکل هرمی

سوال:
با سلام؛ مدتی است پیشنهاد کاری بهم شده که سیستم کار مشابه شرکت های هرمی است ولی از نوع قانونیش دراین شرکت من باید خریداری معرفی کنم که نه فروشنه را میشناسم و نه جنس فروخته شده را ولی میدانم جنس حلال و کاملا شرعی است.ودر ازای معرفی خریدار مبلغی را به من میدهندو در صورتی که خریدار من دوباره خریداری معرفی کند بدون دخالت من باز هم به من مبلغی به عنوان پورسانت میدهند و این روال همچنان ادامه دارد تا اینکه زیرشاخه های من به حدی میرسد که بدون هیچ زحمتی و غیر از 4 نفر خریداری که خودم معرفی کردن دیکر هیچ کس را نمی شناسم مبلغ زیادی به حساب من واریز میشود .درحدود ماهیانه 40 ال 50 میلیون.آیا با توجه به اینکه کالا مال خودم نیست و خریداران را نمیشناسم و جنسی را که میخرن نمیدانم چه هست.این پول مورد تایید شرع و دین هست. اگر هست که هیچ اگر نیست . چرا؟ با تشکر اجرتان با آقا امام رضا(ع)
پاسخ:
با عرض سلام دوست گرامی
سوال شما تلفیقی از چند سوال است که به بیان آنها و جواب می پردازیم:
1. سود در برابر پورسانت؟
سودی که شما در برابر معرفی خریدار به فروشنده می گیرید به عنوان پورسانت اشکالی ندارد و چون شما خریدار یا فروشنده نیستید نیازی به معلوم بودن کالا و خریدار نیست.
2. سود حاصل از زیرشاخه های شما؟
سودی که از پیدا کردن شاخه های جدید توسط زیرشاخه های شما به حساب شما واریز می شود توجیه شرعی ندارد و در قبال آن هیچ کاری انجام نشده است.
3. خرید افرادی که شما معرفی کرده اید؟
افرادی که شما به عنوان خریدار معرفی می کنید اگر پولی که برای خرید می پردازند در قبال کالا باشد نه چیز دیگر این بیع نیز بلااشکال است. اما اگر این افراد هدفشان غیر از خرید کالا دستیابی به سود حاصل از سرشاخه باشد بیعشان نیز دارای اشکال است زیرا بخشی از پولشان را در مقابل یک عمل باطل قرار داده اند. و سود حاصل از سرشاخه شدنشان نیز دارای اشکال است.
4. قانونی بودن این شرکتها؟
5. به نظر می رسد اینگونه خرید و فروشها یک نوع توجیه شرعی برای همان شرکتهای هرمی باشد و خرید و فروش در اینجا صرفاَ یک کلاه شرعی است. خرید و فروش هم چندان شفاف نیست و اصلا شما نمی دانید چه چیزی خرید و فروش می شود. و قانونی بودن این شرکتها نمی تواند موجب حلیت سود حاصله از آنها باشد زیر قانون با رعایت شرائط خاصی، صرفا عدم مغایرت با شرع را بیان می کند و عهده دار تشخیص موضوعات و نیت افراد نیست.
موفق باشید.
(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید