آرشیو پرسش و پاسخ ها: سبک زندگی

چگونگی نهادینه کردن حجاب در دانشگاه

باسلام؛ چگونه میتوان مسئله ی حجاب را در دانشگاه نهادینه کرد؟ باید چگونه تبلیغی موثر داشته باشیم؟
با سلام دوست عزیز؛ مشکل عمده فرار بخشی از افراد جامعه بخصوص جوانان و دانشگاهیان از مسئله حجاب بیشتر به نوع زندگی خانوادگی و فرهنگ اجتماعی برمی‌گردد جوانی که درمحیط خانواده هیچ محدودیتی در روابط نداشته و پوشش حجاب برایش بدرستی تعریف نشده و ملزم به رعایت حجاب نبوده چگون در دانشگاه میتواند خود را موظف به رعایت آن کند بسیار دشوار است به او تفهیم شود که حجاب و چادر به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است . چگونه باورکند که حجاب یعنی از زشتی ها گذشتن و درون را پاک کردن ،دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن . دوست عزیز دشمن با جملات فریب دهنده و به ظاهر زیبای خود از قبیل: دلت پاک باشد، حجاب یعنی چه؟چادر یعنی چه؟! جلو می آید و جوانان ساده لوح ما را فریب می دهد، چادرها را از سر آنها خارج برمی دارد و حیا را از وجودشان پاک میکند. به آنها تلقین می کند که اگر بحث حجاب است، مانتو و مقنعه هم حجاب است، چادر که فقط حجاب نیست؟ بعد جلو می آید و می گوید اگر روسری کمی عقب تر باشد، گردی صورت بیرون باشد که اشکال شرعی ندارد، قدم بقدم جلو خواهد آمد تا چادر و حجاب را از زنان و دختران و ناموس مسلمان بگیرد. و آزادی هایی را برای پسران بیان می کند که اصلا در صلاح آنها نیست و با حیله و ترفند، بذر بی و بند و باری و بی غیرتی را در جوانان می کارد وآنوقت در یک فرصت مناسب ضربه کاری را وارد می کند، که دیگر هیچ زمانی قابل جبران نخواهد بود.
اما چه باید کرد؟
بنظرمن راهی جز آگاهی بخشی و وبیان جایگاه ارزشمند حجاب بعنوان فرمان الهی و معرفی آسیبهای بی حجابی و و تشویقهایی که از جانب خدا و پیامبرش(ص) ومعصومین (ع) تعیین و معرفی شده نیست جوانان ما باید از نظر اعتقادی و باورهای مذهبی تقویت شوند. بسیاری از جوانان بدلیل عدم آگاهی تن به حجاب و پوشش اسلامی نمیدهند البته قابل انکار نیست که عده ای تعمدا سعی در کم رنگ کردن این باورها و اعتقادات دینی جوانان دارند ودشمنان هم مصمم به بی دین کردن جامعه و کم رنگ کردن آن هستند ودر این هدف همه تلاش خود را ازطریق ابزارهای مختلف فیلم و تلویزیون و ماهواره و گوشیهای همرا ه و... انجام میدهد 
نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت های باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است. نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی است. پیش از برنامه ریزی صحیح باید عناصر مفهومی چون فرد انسانی، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی شناخته و جایگاه هر یک را بررسی کرد . سپس در سه مرحله نهادینه سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاس داری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.
برای اجرایی و عملیاتی شدن هر یک از مراحل پیش گفته، نیازمند حرکت جمعی پویایی در نهادهای فرهنگی ـ اعم از خصوصی و دولتی ـ خواهیم بود که اگر این هم سویی و هم پوشی در سطح فراگیر صورت نگیرد، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و گستره عمل فرهنگی هم چون گذشته، به گروه و دوره خاصی محدود خواهد شد. بنابراین، برای نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت. آموزش و پرورش، حوزه ها، دانشگاه ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند. به ویژه آموزش و پرورش در همه دوره ها در رأس همه نهادها نقش دارد. در پی آن، سیزده پیشنهاد نیز برای پیشبرد اهداف در این زمینه مطرح شده است.
(9 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید