آرشیو پرسش و پاسخ ها: خواستگاری و ازدواج

فاصله زماني مناسب بين عقد و عروسي

فاصله زماني مناسب بين عقد و عروسي چقدر است؟ و پيامدهاي طولاني شدن اين دوران چيست؟

ازدواج سفري است كه دختر و پسر از همدلي آغاز نموده و با همراهي و همكاري هم آن را ادامه مي‌دهند و به سوي اتحاد و يكرنگي گام برمي‌دارند ، آن دو پس از عقد شرعي و محرميّت با كمال مسرّت و خوش دلي از انس و محبّت يكديگر و از گرماي وجود هم لذت مي‌برند .

 

دوران نامزدي از بهترين و شيرين‌ترين و سازنده‌ترين ايام زندگي است كه اگر با اين دوران با ظرافت و مهارت برخورد شود و به وظايف مخصوص آن عمل گردد عاملي مهم در بالندگي و استحكام دوره‌هاي بعديِ زندگي است.
لذا گذراندن اين دوران از جهات مختلفي مفيد مي‌باشد:
1 ـ دختري كه چندين سال در يك خانواده زندگي كرده و با آنان انس شديد دارد جدايي ناگهاني برايش سخت و دشوار است ، لذا در ايام نامزدي به مرور با يكديگر انس گرفته و آماده زندگي مشترك مي‌شود.
2 ـ در اين ايام دختر و پسر كه تاكنون وظايف سنگين زندگي را به دوش نگرفته‌اند خود را براي پذيرش مسؤوليت زندگي مهيّا مي‌سازند.
3 ـ در طول اين مدت آن‌ها موانع موجود بر سر راه زندگي مشترك را (هم‌چون تحصيل، سربازي) پشت سر گذاشته‌ و در عين حال از لذت حضور يار و ياوري مهربان برخوردار مي‌شوند و خود را از گناهان و انحرافات حفظ مي‌كنند و هم‌چنين خانواده ها نيز فرصتي براي تهيه مقدمات عروسي خواهند داشت.
در اين ايام دختر و پسر مي‌توانند گام‌هاي مؤثري در جهت شناختِ اخلاق و روحيات يكديگر برداشته و به تفاهم پايدار برسند.(1)
بر اين اساس مدّت دوران نامزدي نيز تعيين مي‌شود، در اين دوران دختر و پسر بايد به انس و شناخت و تفاهم رسيده و احساس كنند كه ديگر آمادگي لازم را براي زندگي مشترك دارند زيرا زندگي همراه با برخي مشكلات و وظايف مخصوصِ خود است لذا كوتاه و يا طولاني بودن اين دوران به موقعيّت و نياز طرفين و خانواده برمي‌گردد، در صورتي كه وضعيت ويژه‌اي مانند ادامه تحصيلات و گذراندن سربازي و موارد ديگر… وجود نداشته باشد، دختر و پسر و خانواده‌هايشان آمادگي لازم را براي عروسي به دست آورده باشند، در حدود 6 – 9(2) ماه زمان مناسبي براي اين دوران مي‌باشد پس نبايد بسيار عجله كرد كه طرفين فرصت كافي روحي و رواني را نداشته و يا بسيار طولاني نمود كه دچار خستگي و دل زدگي شده و آثار نامطلوبي بر زندگي آن‌ها گذارد، كه از جمله آفات طولاني شدن ايام نامزدي موارد ذيل را مي‌توان نام برد:
1 ـ بهانه‌هاي دل: از آن‌جا كه دختر و پسر براي اولين بار با يكديگر صميمي شده و توجّه وافري به جنس مخالف نموده و در رفتار و كردار و جمال و كمال ديگري دقيق مي‌شوند شايد به نكاتي برخورد كنند كه سبب كاهشِ رغبت آنان گردد، در اين ايام بايد توجه داشت مقايسه همسر با ديگراني كه به طور گذرا و كوتاه با آنان برخورد مي‌كنيم ، درست نبوده و غور در رؤياها و خيال پردازي‌ها در اين نوع افكار بسيار خطرناك است و چه بسا اين مقايسه‌ها هوس را دامن زده و تنوّع را زنده مي‌كند و خرمن زندگي مشترك را مي‌سوزاند .
2 ـ خستگي و دلسردي: زماني كه دختر و پسر انس و شناخت لازم را نسبت به يكديگر پيدا نمايند، از لحاظ مسائل عاطفي و رواني و زناشويي نيازمند ارتباط بيشتر مي‌باشند لذا محدوديت و محروميت‌هاي زمان نامزدي، آنان را خسته و نگران نموده و آن شور و اشتياق اوليّه و آرامش خاطر را از بين مي‌برد، و اگر بخواهند به صميميتي بيشتر و به رفت و آمدهاي زيادتر بپردازند موجب ناراحتي خانواده‌ها مي‌شوند.
چه بسا در اين ميان حرف و حديث‌ها و كدورت‌هايي به وجود مي‌آيد كه شايد تأثير ناخوشايندي بر روحيه دختر و پسر گذاشته كه حتي اثرات آن در زندگي مشترك نيز ديده شود.(3)
در پايان لازم به ذكر است: براي رسيدن به تفاهم و زندگي سرشار از عشق و صفا خوب است در اين ايام با مطالعة كتب مفيد و سودمند پيرامون ازدواج و مسايل زناشويي اطلاعات خود را افزايش داده و هم‌چنين با محبّت و صداقت با هم رفتار نموده و به عواطف و احساسات يكديگر احترام گذارند، و با هديه و ملاقات‌هاي صميمانه انس با هم را تجربه كرده و پيرامون مسايل و آرزوهاي زندگي سخن گويند و از اهداف آينده با هم گفتگو كرده و براي آن طرح و برنامه‌ريزي كنند.
نكتة ديگر آن كه در اين ايام از آن‌جا كه دختر و پسر در خانواده‌هاي خود زندگي مي‌كنند بهتر است احترام دو خانواده را نگه داشته و تا حد امكان نظرات و آداب و رسوم آنان را با زيركي تمام تأمين نمايند.

 


پاورقی:

1. مظاهري، علي اكبر، جوانان و انتخاب همسر، قم. انتشارات پارسيان، چاپ ششم، ص 230 تا 235. رجوع شود به مقالة ارزنده‌اي هم از آقاي محمد آل اسحاق، روزنامة رسالت، شمارة 2102، تاريخ 1:2:72، ص 4.
2. مظاهري، علي اكبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، انتشارات پارسيان، چاپ ششم، ص 230 تا 235. رجوع شود به مقالة ارزنده‌اي هم از آقاي محمد آل اسحاق، روزنامة رسالت، شمارة 2102، تاريخ 1:2:72، ص 4.
3. جوانان و انتخاب همسر، همان، ص 244 تا 258.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید