آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه و اقتصاد

گرفتن سود از سپره گزاری در بانک ها

سلام؛ گرفتن سود از سپرده گذاري در بانك قوامين چه حكمي دارد؟
آنچه در رابطه با حرمت ربا در رساله امام (ره) خوانده‌‏ايد، صحيح است اما بانك‏هاى جمهورى اسلامى چنان كه مسؤولان مربوطه مى‏گويند طبق عقود اسلامى (مضاربه، شركت و) عمل مى‏كنند. مضاربه اين است كه پول و سرمايه از يك نفر و كار به عهده شخص ديگر باشد و سودى كه حاصل مى‏شود به نسبت بين صاحب پول و عامل تقسيم مى‏شود. پولى كه بانك‏ها به صاحبان سپرده‏ها مى‏دهند نيز از اين قبيل است و اين شرعا صحيح و حلال است و با ربا كاملًا فرق دارد. 
هم‏چنين بعضى قراردادها به صورت شركت است يعنى، بانك خودش را شريك صاحب پول قرار مى‏دهد (مثل دو نفر كه هر كدام سرمايه‏اى مى‏گذارند و كار و يا تجارتى را شروع مى‏كنند و در سود و زيان آن با هم شريك مى‏شوند). در هر صورت قانون بانك‏ها زير نظر كارشناسان مسائل شرعى و حقوقى، تدوين شده است و تا مادامى كه طبق آن عمل كنند، هيچ اشكالى ندارد. 
------------------
سپرده‌گذارى در بانک براى به دست آوردن سود آن- كه از آن به سپردۀ ثابت يا مدّت‌دار تعبير مى‌شود- اگر به عنوان قرض به بانک باشد حرام است. در غير اين صورت چنانچه مطابق موازين شرعى و در قالب قراردادها و عقود اسلامى از قبيل مضاربه و شركت صورت گيرد و سپرده‌گذار بداند يا احتمال قوى بدهد كه بانک به عنوان وکیل از طرف وى اين قراردادها را به صورت شرعى واقعى- و نه صورى و ظاهرى- اجرا مى‌كند، گرفتن سود حلال است.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید