آرشیو پرسش و پاسخ ها: تفسيري

چرا انسان ها در مقابل هدایت و حقیقت سر فرو نمی‌آورند

چرا انسان ها در مقابل هدایت و حقیقت براحتی سر فرو نمی‌آورند؟ با توجه به آیه 55 سوره کهف؟
آیه 55 سوره کهف می¬فرماید: وَ ما مَنَعَ النَّاسَ أَنْ يُؤْمِنُوا إِذْ جاءَهُمُ الْهُدى‏ وَ يَسْتَغْفِرُوا رَبَّهُمْ إِلاَّ أَنْ تَأْتِيَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلينَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذابُ قُبُلاً (55) ترجمه: و چيزى مردم را بازنداشت از اينكه - وقتى هدايت به سراغشان آمد- ايمان بياورند و از پروردگارشان طلب آمرزش كنند، جز اينکه (خيره‏سرى كردند؛ گويى مى‏خواستند) سرنوشت پيشينيان براى آنان بيايد، يا عذاب (الهى) در برابرشان قرار گيرد! (55)
با اين همه مثال‏هاى گوناگون و بيانات تكان‏‌دهنده و منطق‏‌هاى متفاوت كه بايد در هر انسان آماده‏اى نفوذ كند، باز گروه كثيرى از مردم ايمان نمي¬آورند: «مانع آنها از ايمان و استغفار از گناهان، به هنگامى كه هدايت الهى به سويشان آمد، تنها اين بود كه: انتظار سرنوشت پيشينيان را داشتند»! «و يا عذاب الهى در برابر آنان قرار گيرد و با چشم خود آن را ببينند» 
در حقيقت، اين آيه، اشاره به آن است كه: اين گروه لجوج و مغرور، با ميل و اراده خود، هرگز ايمان نخواهند آورد، تنها در دو حالت ايمان مى‏آورند: نخست، زمانى كه عذاب‏هاى دردناكى كه اقوام پيشين را در برگرفت، آنها را فرو گيرد. دوم آن كه: لااقل عذاب الهى را با چشم خود مشاهده كنند، كه اين ايمان‏ اضطرارى البته بى ارزش خواهد بود.(تفسير نمونه، ج‏12، ص: 514)
نکته قابل توجه که پاسخ سوال نیز هست در لجاجت و غرور و تکبر نهفته است؛ همان خصوصیاتی که شیطان را از درگاه الهی راند و او را مخلد در دوزخ کرد. لذا بررسی این رزایل اخلاقی می¬تواند ما را بیشتر با این حالات آشنا کند امان از تکبر و غرور كه تدريجاً به صورت خودستائى جلوه كرده و در مرحله نهائى سر از تكبر و برترى‏جوئى در مى‏آورد.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید