آرشیو پرسش و پاسخ ها: تفسيري

بهشت در آیات و روایات

لطفا آیه و یا حدیثی بیاورید که بهشت برای انسان است.
در قرآن كريم خداوند بارها در مورد بهشت و پاداش به نيكوكاران در آیات مختلف سخن رفته است. بر اساس آیات قرآن کریم و احادیث پیشوایان دین، بهشت موعود جایگاهی است که همه وسایل و ابزارهای شادی آفرین و لذت بخش در اختیار انسان¬ها قرار می¬گیرد.
چشمه¬های جوشان و گوارا و نهرهای روان و شفاف و صحنه¬ها و فضاهای شادی آفرین و لذت بخش، همه برای بهشتیان می¬باشد. قرآن کریم، این صحنه¬های نشاط آور و لذت بخش را که پاداش مؤمنان و متقین و صالحان است، در 42 آیه و با عبارات: «جنّات تجری من تحتها الانهار… » مطرح کرده است.
خانه¬هایی که به منظور پاداش به مؤمنان بهشتی داده می¬شود با عبارت «وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ»(التوبه/72) آمده است. مساکن طیبه، خانه¬هایی است پاکیزه و تمیز، وسیع و بزرگ و دارای همه وسایل و امکانات رفاهی که در قلب «بهشت عدن» قرار دارد. در حديثى از پيامبر (ص) چنين مى‏خوانيم: عَدْنٌ دارُ اللَّهِ الَّتِي لَمْ‏تَرَها عَيْنٌ وَ لَمْ‏يَخْطُرْ عَلى‏ قَلْبِ بَشَرٍ، لايَسْكُنُها غَيْرُ ثَلاثَةٍ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ: «عدن آن خانه پروردگار است كه، هيچ چشمى آن را نديده، و به فكر كسى خطور نكرده، و تنها سه گروه در آن ساكن مى‏شوند: پيامبران، صديقان (آنها كه پيامبران را تصديق كردند و از آنها حمايت كردند) و شهيدان».(تفسير نمونه، ج‏8، ص: 54)
قرآن مي¬فرمايد: « كَذلِكَ وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عينٍ» (دخان/54) ترجمه: اين چنيند بهشتيان و آنها را با حور العين تزويج مي كنيم. آيات قبل و بعد دربارة پاداش بهشتيان است كه در هفت قسمت خلاصه شده است، نخست اينكه پرهيزگاران در جايگاه امن و اماني هستند و هيچگونه ناامني ندارند، قسمت دوم، آنها در ميان باغها و چشمه¬ها بسر مي¬برند و جايگاه آنها از هر سو با درختان و چشمه¬ها احاطه شده «في جنات و عيون» قسمت سوم، به لباس¬هاي زيباي آنها اشاره كرده و مي¬افزايد: آنها لباس¬هايي از حرير لطيف و نازك و ضخيم مي پوشند و در برابر يكديگر بر تخت¬ها جاي دارند. و قسمت چهارم، نوبت به همسران آنها مي¬رسد، قرآن مي¬گويد: آري اينچنين هستند بهشتيان و حور العين را به همسري آنها در مي¬آوريم در آيه ديگر در سوره صاد ديگر از حور العين صحبت نكرده است و اينگونه مي فرمايد: «وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ أَتْراب‏» (ص/ 52) و اطراف و نزد آنها همسراني است كه تنها چشم به همسرانشان دوخته و همگي هم سن هستند. و فقط به همسران خود عشق مي ورزند. 
حدود 11 آيه در قرآن كريم، صفات همسران بهشتي را بر مي¬شمرد و در آيات مختلف حالات آنها را با جملاتي زيبا تبيين مي¬فرمايد. در سوره بقره ويژگي¬هاي همسران بهشتي را اين چنين توصيف مي¬كند؛ «لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُون‏» (بقره/25) و براي آنها همسراني پاك و پاكيزه است و جاودانه در آن خواهند بود. در آيه كريمه به دو موضوع اشاره مي¬فرمايد: يكي از نعمت¬هاي بهشتي، همسران پاك و پاكيزه است. پاك از همة آلودگي¬هايي كه در جهان ممكن است داشته باشند، پاك از نظر روح و قلب و پاك از نظر جسم و تن.
و دوم نعمت¬هاي بهشتي چون جاوداني هستند، فنا و زوال براي آنها نيست از هر جهت كامل و آرام بخش است. 
در سوره كهف آمده است كه بهشتيان با دستبندهايي از طلا تزئين مي¬شوند؛ «يُحَلَّوْنَ فيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ يَلْبَسُونَ ثِياباً خُضْراً مِنْ سُنْدُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَّكِئينَ فيها عَلَى الْأَرائِكِ نِعْمَ الثَّوابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقا» (كهف/31) 
از دیگر آیاتی که بیان کننده نعمات بهشتی برای انسان¬های مؤمن می¬باشد آیات 8 به بعد سوره غاشیه است که می¬فرماید: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ (8) لِسَعْيِها راضِيَةٌ (9) في‏ جَنَّةٍ عالِيَةٍ (10) ترجمه: چهره‏هايى در آن روز شاداب و باطراوتند، (8) و از سعى و تلاش خود خشنودند، (9) در بهشتى عالى جاى دارند، (10)
همچنین آیات آخر سوره مطففین می¬فرماید: تَعْرِفُ في‏ وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعيمِ (24) يُسْقَوْنَ مِنْ رَحيقٍ مَخْتُومٍ (25) در چهره‏هايشان طراوت و نشاط نعمت را مى‏بينى و مى‏شناسى! (24) آنها از شراب (طهور) زلال دست‏نخورده و سربسته‏اى سيراب مى‏شوند! (25)
بالاتر از همه نعمات بهشتی، نعمتی است که خداوند در سوره مائده آیه 119 بیان فرموده است؛ (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيم)‏ خداوند از آنان خشنود است و آنان هم به خاطر آن پیروزی (فوز عظیم) از خداوند کمال رضایت و رضوان و خشنودی را دارند.
در پایان حديثى از امام باقر (ع) مى‏خوانيم: خداوند روز قيامت در مورد بهشتيانى كه در دنيا با قرآن بوده‏اند مى‏گويد: وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي، وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَأَنْحَلَنَّ لَهُ الْيَوْمَ خَمْسَةَ أَشْيَاءَ ... إِنَّهُمْ شَبَابٌ لَايَهْرَمُونَ وَ أَصِحَّاءُ لَايَسْقُمُونَ وَ أَغْنِيَاءُ لَايَفْتَقِرُونَ وَ فَرِحُونَ لَايَحْزَنُونَ وَ أَحْيَاءٌ لَايَمُوتُونَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ: لايَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولى‏: «به عزت و جلالم سوگند، و به علو و بلندى مقامم قسم، من پنج چيز را به او مى‏بخشم ... آنها هميشه جوان‏اند و پير نمى‏شوند، تندرست‏اند و بيمار نمى‏گردند، توانگرند و فقير نخواهند شد، خوشحال‏اند و اندوهى به آنها راه نمى‏يابد، و هميشه زنده‏اند و نمى‏ميرند، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: لايَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولى‏»(تفسير نمونه، ج‏21، ص: 230)
(3 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید