آرشیو پرسش و پاسخ ها: رذائل اخلاقی

تحملم در برابر ناملایمات همسرم کمه

با سلام؛ علي رغم اينکه همسرم را خيلي دوست دارم ولي تحملم در مقابل ناملايماتش کمه تا حدي که گاهی منجر به پرخاش مي‌شود. با تشکر.
سلام دوست عزیز؛ باید بدونیم که همه ما انسانها نقطه ضعف هایی داریم که بهتره با هم مدارا کنیم و همدیگه رو تحمل کنیم مدارا کردن با زن ،میتونه کلید حل مشکلات باشه زندگی رو شیرین کنه قرآن به ما خطاب میکنه:
فَاعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتىَ‏ يَأْتىِ‏َ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كُلّ‏ِ شىَ‏ْءٍ قَدِيرٌ
شما آنها را عفو كنيد و گذشت نماييد تا خداوند فرمان خودش را بفرستد خداوند بر هر چيزى تواناست. (بقره،109)
مدارا ونرم خوئی با خانواده مهمترین اخلاقی است که هر مردی باید در منزل داشته باشد تا در سایه آن بتواند یک زندگی با صفا داشته باشد .
مدارا ، با رفق مترادف می باشد ، در کتب لغت این دو به این گونه تعریف شده است :
مدارا یا رفق عبارت است از نرم برخورد کردن با دیگران ،به آن ها جا دادن ودر حق آنان خشونت روا نداشتن که در پیدایش سه زاویه خوش اخلاقی یعنی نرم برخورد کردن ،همدمی نیکو وتحمل کردن دیگران به گونه ای که از انسان فرار نکنند ،نقش فراوانی دارد(حسین زاده ،ص 105).
مدارا ،بیشترین تأثیر را در اصلاح یا کاستن ناسازگاری همسران دارد .اساساً بدون رفق ومدارا نمی توان از زندگی بهره بردوزندگی بدون بهره مندی، در این حالت ،تنها از شکل برخوردار ولی فاقد روح ومعنا ست .
از این رو حضرت علی (ع) مدارا با همسر را در همه حال تأکید نوده است :
فَداروهُنَّ عَََلی کُلِّ حال ٍوَاَحسِنوا
«با زنان در همه حال مدارا کنید ،خوش زبان ونرمخو باشید ،ودر تمام امور نیکی نمایید.
وهمین طور مدارا با همسر را کلید« زندگی باصفا» می داند،به معنی دیگر اگر کسی خواهان زندگی خوب وزیبا وبا صفا می باشد باید به همسر خود ، در هه حال وهمواره با او مدارا کند، تااز زندگی شیرین وعاشقانه بهره مند شود.
ازاین رو علی (ع) در این باره به فرزندش محمد بن حنفییه می فرماید:
أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع لِوَلَدِهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ نَحْوَهُ إِلَى قَوْلِهِ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ وَ زَادَ فَدَارِهَا عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ أَحْسِنِ الصُّحْبَةَ لَهَا لِيَصْفُوَ عَيْشُكَ
علی علیه السلام:به قرزندش محمد حنقیه می فرماید: در هر حال با همسرت مدارا کن و با او مصاحبت خوبی داشته باش تا زندگی باصفا و سرشار از محبت داشته باشی( شرح من لایحضرج13صفحه 75 ).