آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

چرا علی علیه السلام خود درب را باز نکردند

در واقعه جسارت به حضرت زهرا(س) علت اینکه حضرت علی (ع)خودشان درب را به روی آنها باز نکردند چه بود؟

 در پاسخ به این سوال در ابتدا احادیثی از منابع اهل سنت جهت روشنتر شدن موضوع اشاره میکنیم تا روشن شود مسئله هتك حرمت خانه زهرا عليها السلام و رويدادهاى بعدى، امرى تاريخى و مسلّم است و سپس به توضیحات بیشتر خواهیم پرداخت؛
ابوبکر ابن ابى‏شيبه(159- 235)، محدّث معروف اهل سنّت، در كتاب «المصنّف» به سندى صحيح چنين نقل مى‏كند: 
هنگامى كه مردم با ابى‏بكر بيعت كردند، على و زبير در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مى‏پرداختند، و اين مطلب به عمر بن‏ خطّاب رسيد. او به خانه فاطمه آمد، و گفت: اى دختر رسول خدا، محبوب‏ترين فرد براى ما پدر تو و بعد از پدرت تو هستى؛ ولى سوگند به خدا اين محبّت مانع از آن نيست كه اگر اين افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند.
اين جمله را گفت و بيرون رفت، وقتى على عليه السلام و زبير به خانه بازگشتند، دخت گرامى پيامبر به على عليه السلام و زبير گفت: عمر نزد من آمد و سوگند ياد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود، خانه را هنگامى كه شما در آن هستيد آتش مى‏زنم، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مى‏دهد!». 
مورّخ شهير عبداللَّه بن مسلم بن قتيبه دينورى (212- 276) از پيشوايان ادب، نويسندگان پركار حوزه تاريخ اسلامى و مؤلف كتاب تأويل مختلف الحديث، و ادب الكاتب و ... است. وى در كتاب الامامة و السياسة چنين مى‏نويسد:
ابوبكر از كسانى كه از بيعت با او سر برتافتند و در خانه على گرد آمده بودند، سراغ گرفت و عمر را به دنبال آنان فرستاد، او به درِ خانه على عليه السلام آمد و همگان را صدا زد كه بيرون بيايند و آنان از خروج از خانه امتناع ورزيدند در اين موقع عمر هيزم طلبيد و گفت: به خدايى كه جان عمر در دست اوست بيرون بياييد يا خانه را با شما آتش مى‏زنم. مردى به عمر گفت: اى اباحفص (كنيه عمر) در اين خانه، فاطمه، دختر پيامبر است، گفت: باشد!».
ابن قتيبه دنباله اين داستان را سوزناك‏تر و دردناك‏تر نوشته است، او مى‏گويد:
عمر همراه گروهى به در خانه فاطمه آمدند، درِ خانه را زدند، هنگامى كه فاطمه صداى آنان را شنيد، با صداى بلند گفت: اى رسول خدا پس از تو چه مصيبت¬هايى به ما از فرزند خطاب و فرزند ابى‏قحافه رسيد، افرادى كه همراه عمر بودند هنگامى كه صداى زهرا و گريه او را شنيدند برگشتند؛ ولى عمر با گروهى باقى ماند و على را از خانه بيرون آوردند، نزد ابى‏بكر بردند و به او گفتند: بيعت كن، على عليه السلام گفت: اگر بيعت نكنم چه مى‏شود؟ گفتند: به خدايى كه جز او خدايى نيست، گردن تو را مى‏زنيم ...». (يورش به خانه وحى، ص: 10 تا 14)
از این روایات چنین برداشت می¬شود که حضرت زهرا سلام الله علیها با آگاهی کامل از هدف و قصد عمر و به جهت دفاع از امیرالمؤمنین به پشت در آمده بودند تا شاید عمر از مقام حضرت حیا کند و به خانه وحی، هتک حرمت نکند. در واقع حضرت زهرا سلام الله علیها در مقام سرباز امیرالمؤمنین ظاهر شدند و از ایشان دفاع ¬کردند و این دفاع از مقام ولایت به شکلی بود که تا ایشان زنده بودند پشت امیرالمؤمنین به همسر مکرمه¬شان گرم بود و جرأت نکردند از ایشان بیعت بگیرند. 
(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید