آرشیو پرسش و پاسخ ها: سیاسی

موضع جمهوری اسلامی در خصوص نحوه پوشش مردم(لباس)

موضع جمهوری اسلامی درخصوص نحوه پوشش مردم(لباس) و موارد الزامی آن چیست؟
ابتدا یاد آور می‏شویم که خداوند درباره لباس می‏فرماید: من لباس را برای شما انسانها فرو فرستادم تا با آن خود را بپوشانید و مایه زیبایی و زینت شما باشد خداوند توجه می‏دهد که برتر از لباس ظاهری، لباس تقوا است؛ زیرا لباس تقوا و پرهیزکاری نیز زشتی‏های معنوی (گناه) را می‏پوشاند، انسان را در مقابل دشمن درون و برون (نفس و شیطان) حفظ می‏کند و آراستگی معنوی برای او به ارمغان می‏آورد. بدیهی است آراستگی و پاکی معنوی، بسی برتر از آراستگی و زینت ظاهری است.امروزه موارد استفاده از لباس، علاوه بر پوشاندن اندام و حفظ بدن از گرما و سرما و نیز آراستگی، به وادی تجمّل، شهرت، تحریک شهوت و خودنمایی نیز کشیده شده و اسراف‏های بی‏اندازه‏ای را موجب گشته است. همین موارد، اهمیت و ضرورت جست و جو در منابع دینی به منظور یافتن معیارهای الهی در چگونگی پوشش را بیشتر می‏نماید. ۱. پوشش مردان۲. پوشش زنان.اینک مسائل اختصاصی مربوط به پوشش و حجاب زنان را بررسی می‏کنیم. ۱ - ۱. پوشش واجب مردانقرآن کریم می‏فرماید: به مردان مؤمن بگو چشمهای خود را فرو گیرند، و عفاف (عورت) خود را حفظ کنند، این برایشان پاکیزه‏تر است، خداوند از آنچه انجام می‏دهید، آگاه است. خداوند در این آیه دو دستور به مردان مؤمن آموخته است: اول چشم خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند؛ دوم عورت خود را بپوشانند (پاکدامنی ورزند) سپس علت این دو دستور را پاکی روح و تزکیه نفس اعلام می‏دارد. در آخر آیه هم گوشزد می‏نماید که مواظب اعمال خود باشید، زیرا خداوند از تمامی اعمال شما (چه آشکار و چه پنهان) آگاه است. بر این اساس، باید گفت که اسلام با عریانی و نداشتن پوشش مناسب، مخالف است. ۱ - ۲. پوشش حرام مردان.گفتیم که اسلام اجازه پوشیدن هر نوع لباسی را به مردان نداده است. عدم تقلید از بیگانگان، عدم شباهت به زنان، دوری از تفاخر و تکبر و مانند آن، از جمله دلائل حرمت پوشیدن برخی لباسها برای مردان می‏باشد.۱ - ۳. مستحبات در پوششاسلام عزیز، علاوه بر بیانِ مقدار پوشش واجب و معرفی لباسهای حرام برای مردان، مستحباتی را نیز برای نوع پوشش معرفی می‏کند. اولین سفارش دین در این خصوص، رعایت پاکیزگی و نظافت لباس است. پیامبر(ص) می‏فرماید:ای مسلمانان هر چه در توان دارید پاکیزه باشید. چرا که خداوند تبارک و تعالی، اسلام را بر نظافت بنا نهاده است و کسی داخل بهشت نخواهد شد مگر آنکه پاکیزه بوده باشد. ۱ - ۴. مکروهات در پوشششارع مقدس برخی البسه را مکروه دانسته و بر پرهیز از اعمالی در خصوص پوشش تأکید کرده است. امام صادق(ع) می‏فرماید: رسول خدا(ص) جز در عمامه و کفش و عبا، از رنگ سیاه کراهت داشت. همچنین از موارد زیر نهی شده که کراهت را می‏رساند: پیراهن را زیر شلوار کردن، به دست کردن انگشتریِ نقش دار، باز بودن دکمه‏های لباس، پوشیدن لباس کسی که از نجاست پرهیز ندارد، پوشیدن لباس کثیف و چسبان و تنگ، در بر کردن لباس جوانان برای پیرمردان۱ - ۵. گفتاری در حفظ حیاءآنچه تا کنون بیان شد، احکام لباس برای مردان از دیدگاه اسلام بود.این مطالب احکام وجوبی، حرام،مستحب و مکروه را در بر می‏گرفت.بدیهی است لباس هایی را که از سوی شارع حکمی برای شان بیان نشده،می‏توان جزء مباحات تلقی کرد. در پایان این بحث، خوب است اشاره‏ای به تأکید دین اسلام به حفظ حیاء و رابطه آن با پوشش بکنیم چرا که پوشش در حفظ حیاء تأثیر زیادی دارد. در فرهنگ اسلامی، حیاء و شرم داشتن با روح تقوا و ایمان، قرین است. 
۲ - ۱. حجاب از منظر دینحجاب را به پرده و ستر معنی کرده‏اند اما در اصطلاح فقها، کلمه سِتر به کار رفته و مراد از آن مقدار واجب پوشش برای زنان است. دین اسلام به بانوان دستور داده است در محیط اجتماع تمام بدن خود را به وسیله لباسی مناسب بپوشانند؛ مگر آن مقدار که به طور طبیعی نمایان باشد که منظور از آن، گردی صورت و دستان تا مچ است. مقدار پوشش واجب برای زنان بسی بیشتر از مقدار پوشش واجب برای مردان است. تفصیل بیشتر این مقدار در ادامه خواهد آمد. اسلام، زنان را بیشتر از مردان، ملزم به حفظ حجاب نموده است. ۲ - ۲. پوشش واجب زنان خداوند تبارک و تعالی، حکم حجاب را بر زنان واجب کرده است. بر اساس این حکم زنان می‏بایست بدن و زینت خود را از نامحرمان بپوشانند. البته دو نکته در این حکم وجود دارد: اول آنکه زنان آن مقدار از دست‏ها و صورت را که قهراً نمایان می‏شود، در حال معمولی لازم نیست بپوشانند. دوم آنکه مقدار پوشش واجب زنان در مقابل افراد محرم، کمتر از مقدار پوشش در مقابل دیگران است. 
۲ - ۳. پوشش حرام برای زنان۲ - ۴. پوشش در برابر زنان بیگانهاگر چه حجاب زنان در مقابل زنان دیگر لازم نیست، اما گروهی از زنان هستند که شایسته است بانوان متدیّنه بدن و زینتشان را از ایشان هم بپوشانند. از آن جمله زنان یهود و نصاری هستند. امام صادق(ع) می‏فرماید: سزاوار نیست زن مسلمان در برابر زن یهودی یا مسیحی برهنه شود، زیرا آنان آنچه را دیده‏اند، برای شوهرانشان باز می‏گویند. آنطور که پیدا است علت حفظ پوشش در مقابل این گروه از زنان، افشاء شدن زیبایی و زینت زنان مسلمان و محجبه است در مقابل مردان نامحرم. 
برخی از مصداق های البسه بیگانگان که خارج از فرهنگ اسلامی است بدین قرارند: مدل و طرحهایی که بیانگر مذهب، فرقه یا گروه خاص از بیگانگان است؛ استفاده از نقش حروف لاتین و غیره که بعضاً دارای معانی زشت و قبیح نیز می‏باشد؛ کراوات و پاپیون به عنوان سمبل تمدن غربی؛ البسه‏ای که با چهره جانداران، انسان، خصوصاً جنس زن به شکل جلف، منقش شده باشد. ۱ - ۲ - ۲. لباس زنان:از دیگر پوشش‏های ممنوع برای مردان، لباس زنانه است. بدیهی است زنان به دلیل خلقت طبیعی، خصوصیات روحی و تکالیف الهی، از پوششی استفاده می‏کنند که مختص به ایشان است. استفاده مرد از پوشش مختص زن، در دین اسلام مذموم شمرده شده است. پیامبر(ص) فرمود: لعنت خدا بر مردی که به طرز زنان لباس بپوشد. حضرت امام خمینی(ره) پوشیدن لباس زنان را برای مردان حرام می‏داند. ۱ - ۲ - ۳. طلا، ابریشم خالص و لباس شهرت:پوشیدن برخی لباس‏ها و زیور آلاتی که جنبه تزئینی دارد و برای زنان بلا مانع است، بر مردان حرام می‏باشد، مانند: لباس طلا باف یا از ابریشم خالص؛ آویختن زنجیر طلا؛ انگشتر طلا، ساعت مچی طلا. از علی(ع) روایت است: روزی پیامبر خدا(ص) خارج شد در حالی که در دست راستش یک قطعه طلا و در دست چپش یک قطعه پارچه ابریشم بود. سپس فرمود: پوشیدن لباس( از )جنس این دو نوع، بر مردان امت من حرام است۲ - ۳ - ۱. لباس نازک:پوشیدن لباسی که نازک است و بدن از زیر آن نمایان می‏شود، در مرحله نخست در مقابل نامحرمان و در مرحله بعد در مقابل محرمان، بجز شوهر، برای زن جایز نیست. در روایتی وارد شده است که روزی پیامبر خدا(ص) پیراهنی به یکی از اصحاب خود بخشید. چون پیراهن نازک بود، پیامبر(ص) به او فرمود این پیراهن را به همسرت بده بپوشد و به او دستور بده زیرش لباس دیگری نیز بپوشد تا بدنش از زیر آن نمایان نگردد. بنابراین، زنان نمی‏توانند چادرهای نازکی بپوشند که بدن نما باشد و زیر آن پوشش مناسب نداشته باشند. ۲ - ۳ - ۲. لباس مردانه:زنان نباید لباسی را بپوشند که عرفاً مخصوص مردان است.در حدیثی می‏خوانیم: پیامبر(ص) لعنت کرد... و زنی را که لباس مردان به تن نماید. خداوند دو غریزه و طبیعت متفاوت در زن و مرد ایجاد کرده است. هم چنین از نظر جسم و اندام هم آن دو را متمایز ساخته است. بنابراین اگر هر کدام از آن دو، خود را شبیه دیگری کند و یا لوازمی همچون لباس دیگری را استفاده نماید، در واقع به نادرستی، بر خلاف غریزه و طبیعت الهی خویش عمل کرده است. از این رو، امام صادق(ع) از پدران بزرگوار خویش نقل می‏کند که زن از اینکه در پوشش خود از مرد تقلید کند، نهی شده است. ۲ - ۳ - ۳. لباس شهرت و لباس بیگانه:از دیگر موارد منع شده در پوشش بانوان، استفاده از لباس شهرت که باعث جلوه نمایی زن می‏گردد و او را انگشت نما می‏نماید و نیز استفاده از لباس بیگانه در جهت تبلیغ و اشاعه کفر می‏باشد. در قسمت پوشش مردان قدری در این رابطه توضیح دادیم. اکنون به همین مقدار اکتفا می‏کنیم که فلسفه پوشش و حجاب برای بانوان، حفظ عفت و شخصیت زن و عدم تهییج و تحریک مردان است. 
http://tooba.net