آرشیو پرسش و پاسخ ها: فضائل اخلاقی

ویژگی‌های دوست خوب

چگونه می‌توانیم دوستان خوب را شناسایی کنیم؟
در پاسخ به اين سؤال مهم، ابتدا به نعمت دوست خوب و سپس به ويژه‏ گى هاى آن خواهيم پرداخت.
دوست خوب يا خويشاوند اكتسابى!
سخن را با كلامى از امير المؤمنين على (ع) آغاز مى‏نماييم، آن حضرت فرمود: دوستى خويشاوندى است اكتسابى (المودة، قرابة مستفادة) ميزان‏الحكمة، باب 89، حديث 3037
يك دوست خوب همدم تنهايى‏هاى انسان، شريك غم‏ها و شادى‏ها، بازوى يارى‏رسان به هنگام نياز، تكيه‏گاه انسان در مشكلات و مشاور خيرخواه در لحظات ترديد و ابهام است.
بعضى از مردم به خاطر خصلت‏هاى خودخواهانه، توقعات بالا، تنگ‏نظرى، سختگيرى و يا دلايل ديگر، نمى‏توانند دوستى براى خود برگزينند و از تنهايى درآيند، اين گروه به تعبير امير مؤمنان على (ع) عاجزترين مردم هستند. عده‏اى هم دوستانى را كه با زحمت بسيار فراهم نموده‏اند، به اندك آزارى از دست مى‏دهند، ايشان از گروه اول نيز عاجزترند نهج‏البلاغه، حكمت 12 (أعجز الناس من عجز عن اكتساب الاخوان و أعجز منه من ضيّع من ظفر به منهم).
سعدى عليه الرحمه گفته است : «دوستى كه به عمرى فراچنگ آرند، نشايد كه به يك دم بيازارند».
چه وحشت‏آور است كه انسان در زندگى هيچ دوست و انيسى نداشته باشد، ولى از آن وحشتناكتر، داشتن دوستان بد و شرور است. اغلب انحرافات و ناهنجارى‏هاى رفتارى و اخلاقى جوانان در اثر همنشينى با دوستان بد ايجاد مى‏شود. على (ع) در كلام حكيمانه‏اى فرمود: وحشتناك‏ترين امور، همنشين بد است (اوحش الوحشة، قرين السوء) بحارالانوار، ج 77، ص 137
رسول خدا (ص) نيز فرموده است: تنهايى بهتر از دوست بداست (الوحدة، خير من قرين السوء) همان، ص 173
ويژه‏گى شخصيتى دوست خوب:
خوشبختانه در روايات اسلامى به اين بخش از مباحث دوستى توجه خاصى شده، به طورى كه در اين زمينه روايات فراوانى از خاندان وحى (ع) در دسترس است. ما با دسته‌‏بندى اين خصوصيات، سعى مى‌‏كنيم هر يك از ويژگى‏ها را به اختصار توضيح دهيم.
1) عقل:
عقل پايه و اساس انسانيت، حجت باطنى خداوند، وسيله فهم و دريافت معارف بنيادين و ابزار تنظيم‏كننده برنامه زندگى است.
اين محبوب‏ترين و والاترين آفريده الهى، هم سرآغاز علوم روشنگر بشرى و هم سرمنشاء اعمال نيكوى انسان است.
عقل فوايد بى‏شمارى براى انسان دارد، تا جايى كه گفته‏اند: دشمن عاقل به از نادان دوست! جلوه‏هاى حكمت، ص 412 (عدو عاقل خير من صديق احمق)
شخص عاقل نه تنها در هيچكارى درمانده نميشود، بلكه به هنگام روبروشدن با مشكلات، چاره‏اى مى‏انديشد. اين خصوصيت سبب ميشود كه دوستان او نيز از اين موهبت الهى بهره‏مند شوند و به وسيله همنشينى با او در حقيقت همنشين خرد گردند.
آن كس كه همنشين خرد شد ز هر نسيم‏ چون پر كاه بى‏سر و سامان نمى‏شود
در روايت‏هاى اسلامى از طرفى بر همنشينى با خردمندان سفارش شده و از طرف ديگر از مصاحبت و دوستى با مردم بى‏خرد پرهيز داده شده است. مولى على (ع) در روايتى تربيتى اين تقابل را به خوبى بيان نموده و فرموده است: فساد اخلاق در معاشرت با بى‏خردان و صلاح اخلاق در همنشينى با خردمندان است (فساد الاخلاق، معاشرةالسفهاء و صلاح الاخلاق، معاشرةالعقلاء) بحارالانوار، ج 1، ص 160
2) دانش و آگاهى:
هر كمال و خوبى كه در عالم و آدم يافت مى‏شود، از دانش و آگاهى برخاسته و هر نقص و بدى، از جهل و بى‏خبرى نشأت گرفته است.
در فضيلت دانش همين بس كه مولاى پرهيزكاران فرمود: دانش و آگاهى، ريشه تمامى نيكى‏ها و خيرها است و جهل و بى‏خبرى ريشه تمامى بدى‏ها و شرها! (العلم اصل كل خير)، (الجهل اصل كل شر) غررالحكم، حديث 17 و 1069
بر اين اساس، ارزش ايشان به مقدار آگاهى او بستگى دارد. رسول خدا (ص) فرمود: ارزشمندترين انسان‏ها، عالمترين آنها و بى‏ارزش‏ترين آدم‏ها، جاهل‏ترين ايشانند بحارالانوار، ج 1، ص 164
از آنجا كه دانش قابل سرايت و اشاعه به ديگران است و نيز همنشينى و مصاحبت با علما، فوايد علمى و عملى فراوانى را به ارمغان مى‏آورد، چه نيكو است كه آدمى با دانشمندان نشست و برخاست نمايد.
به تجربه ثابت شده كسانى كه با دانشمندان پيوند مودّت و دوستى برقرار كرده‏اند، در مقايسه با ساير مردم، از برترى و امتيازهاى بيشترى برخوردارند.
دوستى با دانشمندان و حكيمان، مايه بهروزى انسان در دنيا و وسيله سعادت و نجات او در آخرت است. از لقمان حكيم نقل شده است: آن كه با دانشمندان مجالست كند، سود برد. و هم از اوست كه به فرزندش فرمود: فرزندم با دانشمندان بنشين و زانو به زانوى ايشان بزن، زيرا خداوند دلها را به نور حكمت زنده مى‏كند چنان‏كه زمين مرده را با ريزش باران زنده مى‏سازد. بحارالانوار، ج 4، ص 204 (جالس العلماء و... فان الله يحى القلوب بنور الحكمة كما يحيى الارض بوابل الماء)
امير بيان على (ع) در بيانى حكمت‏آموز فرموده است: با دانشمندان بنشين (كه) علمت افزون، ادبت نيكو، نفست پاكيزه خواهد شد غررالحكم، حديث 9791
به همان مقدار كه دوستى با اهل دانش و آگاهى، سودمند است، رفاقت و همنشينى با جاهلان و نابخردان، مضرّ و زيان‏آور شمرده شده است تا جايى كه شيخ اجل سعدى سروده است:
دوستى با مردم دانا نكوست‏ دشمن دانا به از نادان دوست‏
دشمن دانا بلندت مى ‏كند بر زمينت مى ‏زند نادان دوست‏
3) ايمان‏
ايمان همان باور و اعتقاد قلبى همراه با دوستى و اعتماد و اطمينان است كه شوق به سوى عمل را در انسان ايجاد مى‏كند. اين مفهوم كه از امن گرفته مى‏شود، با امنيت و امان هم‏خانواده و سازگار است. ايمان سرچشمه و زيربناى امنيت و آرامش زندگى است نگا: مجموعه آثار شهيد مطهرى، ج 2، ص 32
اينك در جريان زندگى هدفمند دنيايى، آيا مى‏توان با كسى كه به خدا و روز رستاخيز ايمان ندارد، دوست شد؟ آيا مى‏توان به چنين شخصى اطمينان كرد؟ آيا ممكن است از چنين كسى انتظار صداقت و وفادارى داشت؟ الگوى راستين ما، آن كه پيامبر به او لقب امير مؤمنان داد، تنها شخص مؤمن را شايسته دوستى با مؤمن معرفى نموده است: مؤمن برادر مؤمن است زيرا با او تقلب نمى‏كند، از او عيب نمى‏گيرد و از ياريش سربازنمى‏زند (المؤمن اخو المؤمن، فلايغشه، و لايعيبه و لايدع نصرته) جلوه‏هاى حكمت، ص 77
ويژه‏گى ايمان در انتخاب دوست بسيار مهم است، زيرا با برقرارى رابطه دوستى، ايمان و ديانت هر فرد، تحت تاثير اين رابطه قرار مى‏گيرد.
ارمغان‏آور ايمان، فخر عالم و آدم محمد مصطفى (ص) در اين‏باره سخن نهايى و راهكار منطقى را ارائه نموده است: هر كس به دين دوست خود است، پس بينديش كه با چه كسى دوستى مى‏نمايى! (المرء على دين خليله، فلينظر احدكم من تخالل) بحارالانوار، ج 74، ص 192
4) تقوى و نيكوكارى:
تقوى كه همان التزام عملى به بايدها و نبايدهاى دين است، دليل ايمان، راه نجات، ملاك سعادت، ريشه و اساس همه خوبى‏ها و سرآمد فضايل انسانى است.
دوستى با اهل تقوى چند ويژگى مهم در بر دارد:
اول: مطمئن و پايدار است؛ از آنجا كه ذات پاك خداوندى ازلى و ابدى است، آنچه مربوط و منسوب به او باشد نيز ماندنى خواهد بود و دوستى اهل تقوا از آن جهت كه به انگيزه الهى بنيان نهاده مى‏شود، از ويژگى ثبات، پايدارى و اطمينان برخوردار است.
دوم: سبب آراسته‏شدن به اين فضيلت بزرگ مى‏شود.
همنشين باش با نكوكاران‏ مرد نيكو به همنشين باشد
سيف فرغانى‏
قرآن كريم مؤمنان را رهنمود مى‏دهد كه با پرهيزكاران دوستى كنند و از دوستى با گنهكاران و اهل دنيا بپرهيزند، زيرا تنها دوستى پرهيزكاران نافع است و دوستى با غير ايشان در نهايت تبديل به دشمنى خواهد شد الاخلاء يومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقين - سوره زخرف، آيه 67
امير بيان و پيشگام خوبان، على (ع) نيز در كلامى جامع فرموده است: تمام خير دنيا و آخرت در دوستى با خوبان و تمام شر دنيا و آخرت در دوستى با بدان است بحارالانوار، ج 74، ص 178 (جمع خير الدنيا و الاخرة فى... مصادقة الاخيار و جمع الشر فى... مواخاة الاشرار)
نار خندان باغ را خندان كند صحبت نيكانت از نيكان كند
5) خلق و خوى كريمانه‏
اخلاق جمع خلق، مجموع صفات و ملكاتى كه زيربناى اصلى شخصيت آدمى را بنا نهاده، به ساختار باطنى انسان شكل مى‏دهد. ارزش‏هاى اخلاقى آنقدر در زندگى انسان اهميّت دارد كه پيام‏آور محبت و دوستى، حضرت محمد (ص) فرمود: من به خاطر بسط و گسترش اخلاق كريمانه فرستاده شده‏ام (انى بعثت لاتمم مكارم الاخلاق)
شايد مهمترين و شيرين‏ترين ويژگى يك دوست خوب، اخلاق كريمانه باشد. چه سعادتمند است كسى كه با بزرگواران و صاحبان كرامت‏هاى اخلاقى معاشرت دارد و چه نگونبخت است آن كه با سفلگان و صاحبان خوهاى زشت، روزگار مى‏گذراند! همان، ج 74، ص 185 - رسول گرامى اسلام فرمود: سعادتمندترين مردم كسى است كه با بزرگواران همنشينى دارد. (اسعد الناس من خالط كرام الناس)
كامل نشوى تو با قرين ناقص‏ ناقص مانى ز همنشين ناقص‏
6) زهد و پارسايى:
زهد از برجسته‏ترين و نادرترين سجاياى اخلاقى است كه اگر فردى به آن متصف باشد، مى‏تواند شايسته‏ترين و برترين دوستان انسان تلقى شود.
زهد بى‏رغبتى به مظاهر دنيوى است و زاهد از آن رو كه يقين دارد آخرت باقى و دنيا فانى است و آخرت در گرو عمل معنوى انسان است، اعتنايى به جلوه‏ها و جذبه‏هاى دنيا نمى‏كند.
يك دوست زاهد و پارسا دل به دنيا ندارد، نه اسير ثروت است و نه دلباخته قدرت، اگرچه هم ثروتمند باشد و هم قدرتمند، تعقلى به دنيا ندارد، آزاده و اهل يقين است. براى تحصيل رضايت حق و رسيدن به قرب الهى تلاش مى‏كند، دل‏بسته به خدا و رسته از قيد دنيا است؛ بنابر اين در جهت آبادانى آخرت و ساده‏زيستى در دنيا كوشش مى‏كند.
غلام همت آنم كه زير چرخ كبود ز هر چه رنگ تعلق پذيرد آزاد است‏