آرشیو پرسش و پاسخ ها

گریه بر گذشتگان

آیا دلیل روایی داریم که گریه برای کسی که مدتی از مرگ او گذشته جایز است؟

 

بله بعد از شهادت حمزه با این که زمان گذشته بود اما یاران پیامبر باز هم هنگامی که مصیبت می دیدند ابتدا برای حمزه عزاداری و گریه می کردند و این کار در منظر پیامبر بود و عدم مخالفت پیامبر نسبت به این موضوع دلیل بر تایید ایشان است اگر این عمل جایز نبود پیامبر ص نسبت به آن تذکر می دادند تا مردم منحرف نشوند

 

به برخی از این روایات توجه کنید: 

 

ابن كثير مي گويد: تا به امروز زنان انصار پيش از گريه بر مردگان خويش، نخست بر حمزه مي گريند.

 

أحمد بن حنبل عن ابن عمر أن رسول الله صلي الله عليه وسلم لما رجع من اُحد فجعلت نساء الأنصار يبكين علي من قتل من أزواجهن قال فقال رسول الله صلي الله عليه وسلم ولكن حمزه لا بواكي له قال ثم نام فاستنبه وهن يبكين.

 

ابن عمر روايت نموده رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم چون از اُحد بازگشت زنان أنصار را مشاهده نمود كه بر كشته هاي خود گريه مي كنند. رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: حمزه گريه كن ندارد. رسول خدا صلّي الله عليه وآله بعد از مقداري استراحت متوجه شدند كه زن ها براي حمزه گريه مي كنند.

 

قال فهن اليوم إذا يبكين يندبن بحمزه.

 

از آن روز تاكنون زنان ابتدا براي حمزه و سپس براي كشته هاي خود عزاداري مي كنند.

 

البدايه والنهايه، ابن كثير، ج 4، ص 55.

 

ابن كثير بعد از نقل اين خبر اين گونه نظر مي دهد:

 

وهذا علي شرط مسلم.

 

اين روايت شرط صحت را بر اساس قواعد مسلم را دارد.

 

البدايه والنهايه، ج 4، ص 55.

 

واقدي نيز مي گويد تا زمان ما اين رويه ادامه دارد كه ابتدا براي حمزه و سپس براي كشته هاي خود عزاداري مي كنند:

 

قال الواقدي فلم يزلن يبدأن بالندب لحمزه حتي الآن.

 

از آن زمان تاكنون زنان ابتدا براي حمزه گريه و عزاداري مي كنند.

 

أسد الغابه، ج 2، ص 48.

 

ابن سعد هم همين مطلب را گفته است:

 

فهن إلي اليوم إذا مات الميت من الأنصار بدأ النساء فبكين علي حمزه ثم بكين علي ميتهن.

 

از آن روز به بعد است كه انصار ابتدا براي حمزه وسپس براي كشته خود گريه مي كنند.

 

الطبقات الكبري، ج 2، ص 44.

 

برگرفته از سایت ولیعصر