آرشیو پرسش و پاسخ ها

پیشرفت یا پس رفت جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی بعد از انقلاب پیشرفت داشته است یا پس رفت؟ 

 

جواب:

هرچند با پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان موانع بسیاری را برای ضربه زدن به اقتصاد کشور ایجاد کردند، ولی براساس آمار، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزۀ اقتصادی در ایرانِ پیش و پس از انقلاب، به‌ویژه در توسعۀ زیرساخت‌ها به‌خصوص در توسعۀ آب، برق، تلفن، گازرسانی به شهرها و روستاها، ساخت مسکن مستحکم و توسعۀ راه‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی و محروم و همچنین در حوزۀ کشاورزی و خودکفایی، رشد درون‌زای برخی صنایع و ... در مقایسه با شرایط قبل از انقلاب بسیار خوب و در مواردی چشمگیر بوده است، مقایسه دستاورد‌ها در حوزه اقتصادی در ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، درخور توجه است:

1- اقتصاد ایران از جایگاه ۲۶ جهانی در سال ۱۳۵۷، به رتبۀ ۱۸ در سال ۱۳۹۶ صعود کرده است. این امر درحالی محقق شده است که میزان فروش نفت خام به یک‌چهارم پیش از انقلاب کاهش ‌یافته است؛ جمعیت از ۳۶ میلیون به ۸۱ میلیون نفر افزایش‌ یافته است و نظام سلطه تمام توان خود را برای فلج کردن اقتصاد ایران به‌کار گرفته است.

2-  پیش از انقلاب اسلامی، قدرت اقتصادی ایران ۴۹۰ میلیارد دلار و در حال حاضر ۱۸۰۰ میلیارد دلار است.

3 -  تعداد واحد‌های صنعتی کشور از ۱۰۰۰۰ واحد در سال ۱۳۵۷،  به ۹۸۰۰۰ واحد در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

4-  صادرات غیرنفتی از ۵۴۰ میلیون دلار در سال 1357 به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ افزایش‌یافته.[1]

[1] . ساره، جمالی زواره، دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1397، 186-178.


(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید