آرشیو پرسش و پاسخ ها

تناقض شفاعت و محتاج بودن امام

شفاعت امام محتاج

 

شبهه: امامی که خود محتاج است و من باید برای سلامتی او دعا کنم و صدقه دهم‌، مگر می‌تواند شفیع ما باشد و حاجات ما را برآورده کند.

 

پاسخ:

 

اوّلا، امام معصوم (ع) نیز مانند دیگر انسان‌ها بوده و در احکام و قوانین عالم مثل دیگران است. ماهیّت و قانون این عالم به گونه‌ای است که همه انسان‌ها به گرفتاری و مشکلات مبتلا می‌شوند و تنها راه خلاصی از این گرفتاری‌ها، دعا و تضرّع به درگاه خداوند غنی و بی‌نیاز[1] است. از طرفی مانعی ندارد که هر فردی علاوه بر انابه به درگاه خداوند جهت گرفتاری خود، برای دیگران نیز دعا کند و صدقه دهد، بنابر این یک انسان غیر معصوم نیز می‌تواند به درگاه الهی تضرّع کرده و برای انسان معصوم دعا کند همانگونه که معصومین (علیهم السلام) پیوسته برای عموم مردم دعا می‌کردند و از خداوند متعال برای آنان درخواست رحمت می‌نمودند. ولی دعا کردن و صدقه دادن مردم برای امامان و معصومین (علیهم السلام) به این معنای نیست که آن بزرگواران به مردم نیاز دارند، بلکه نیاز همه انسان‌ها به درگاه الهی است و همه می‌توانند برای همدیگر دعا کنند و صدقه دهند.

 

ثانیا، شفاعت و نیز برآورد شدن حاجات مردم توسط معصومین (علیهم السلام) به دست خداوند متعال است و آن بزرگواران همه امور را به اذن الهی انجام می‌دهند، همانگونه که حضرت عیسی (ع) وقتی معجزات خویش را مطرح می‌کند، توانایی آن را به خداوند نسبت می‌دهند و به تعبیر قرآن کریم می‌فرماید: « أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ‏(آل عمران: 49)؛ من از گِل، چيزى به شكل پرنده مى‏سازم؛ سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏گردد و به اذن خدا، كورِ مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى‏] را بهبودى مى‏بخشم؛ و مردگان را به اذن خدا زنده مى‏كنم». توانایی شفاعت و برآوردن حاجات مردم به دست معصومین (علیهم السلام) به خاطر مقام و منزلتی است که نزد حق تعالی دارند و لذا دعا و صدقه ما برای معصومین (علیهم السلام) نقشی در توانا کردن آن بزرگواران بر شفاعت و برآورده کردن حاجات ندارد.

 

ثالثا، اگر گفته می‌شود برای دیگران و به ویژه برای امام عصر عج دعا کنید و صدقه دهید، عمدة فوائد و ثمرات آن برای خود دعاکننده و صدقه دهنده بوده و نشان دهنده نیاز اوست؛




    • دعا کبر و خودبینی را در انسان تضعیف می‌کند به فرد دعا کننده بصیرت می‌دهد که برای چه کسانی، برای چه و چگونه دعا کند و صدقه دهد.

 


    • دعا و صدقه برای رفع گرفتاری و سلامتی دیگران، اخلاق حسنه مثل رأفت و مهربانی به دیگران را در انسان زنده می‌کند.

 


    • دعا کننده و صدقه دهنده با دعا و درخواست رحمت از خداوند، یک نوع رابطه‌ای با خالق خود برقرار می‌کند و زمینه نزول رحمت الهی بر خودش را نیز فراهم می‌کند و مورد توجه حق تعالی قرار می‌گیرد.

 


    • دعا کننده و صدقه دهنده در ضمن دعا و صدقه برای امام زمانش یک نوع رابطه‌ای عاطفی و معنوی با امامش برقرار می‌کند و از این راه بستر رحمت و پاداش الهی را برای خودش فراهم می‌کند.

 


    • علاوه بر این دعا و صدقه برای امام زمان (عج) در واقع دعا برای خود است، در روایتی از امام عصر (عج) آمده است که می‌فرماید: «أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم‏؛[2] براى تعجيل فَرَج زياد دعا كنيد، زيرا همين (دعا كردن فرج) فَرَج و گشايش شماست».



نتیجه اینکه بخش عمده فوائد و ثمرات دعا و صدقه برای سلامتی امام عصر (عج) به خود دعا کننده باز می‌گردد و نشان دهنده نیاز خود دعا کننده است.

 

 

 

[1] . قرآن کریم می‌فرماید: «یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد(فاطر: 15)؛ اى مردم شما (همگى) نيازمند به خدائيد؛ تنها خداوند است كه بى‏نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است!».

 

[2] . محمد بن على ابن بابويه ، ‏كمال الدين و تمام النعمة، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، تهران، اسلاميه‏، 1395ق‏، ج2، ص 485.

 

پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، سایت جوابگو (javabgoo.net)، پژوهشگر: محسن مروتی و قربان آهنگری کیاسری


(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید