آرشیو پرسش و پاسخ ها: بانک و پول و وام

ارز مجازی

سؤال:
با توجه به گستردگی روز افزون استفاده از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم و ایجاد کسب و کار و خرید فروش با این نوع پول ها .
از منظر اسلام ایا استفاده از انها و معامله با انها جایز است یا خیر؟ لطفا دلیل را کامل بیان کنید با تشک
بیشتر جریان‌های اقتصادی دیدگاه مثبتی به بازار ارزهای دیجیتال ندارند و این موضوع برای ما پنهان نیست. از دیدگاه بسیاری از جریان‌های اقتصادی، بیت‌کوین، اتریوم و دیگر ارز‌های‌ دیجیتال «بزرگترین حباب تاریخ» هستند؛ همچنین خیلی‌ها بر این باورند ارز‌های‌ دیجیتال نه روش خوبی برای پرداخت و نه مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند.

جواب:
بر اساس احکام اسلامی کالاهای اصلی و حقیقی می‌توانند به عنوان پول استفاده شوند و تنها باید دارای پشتوانه‌ای حقیقی باشند؛ در واقع ضرورتی وجود ندارد که پول صرفا سکه، کاغذ یا به صورت دیجیتال باشد.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و نظریه‌پرداز بانکداری اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تعریف اسلام از پول گفت: در اسلام صرفا کالاهای حقیقی از جمله طلا یا سکه طلا، نقره یا سکه نقره، برنج، خرما، گندم، جو و نمک به عنوان پول به رسمیت شناخته می‌شوند و اگر بخواهیم با این تعریف به بیت کوین یا نمونه‌های مشابه نگاه کنیم، بیت کوین به هیچ وجه کالا محسوب نمی‌شود چرا که دارای ارزش ذاتی و پشتوانه نیست.

وی ادامه داد: با توجه به آیه قرآنی وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا به معنای «و خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به جامعه مومن و با ایمان راه تسلط باز نخواهد کرد»، باید گفت که بیت کوین یا ارزهایی مشابه که باعث می‌شود ثروت جامعه با ایمان و مسلمان به جیب کافران راهی شود و شرایط برای تسلط آنها در جامعه ایجاد کند یک روش مالی نامشروع و ناصحیح است.

مراجع تقلید درباره بیت کوین و ارزهای رمزینه چه می‌گویند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: درباره معامله با بیت کوین و ارزهای رمزنگار ابهامات زیادی مطرح می‌شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی: بر اساس ابهامات فراوان در نوع معامله با ارزهای مجازی استفاده از این پول جایز نیست.

آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که استفاده از این ارزها خلاف قانون باشد و باعث ایجاد فساد اقتصادی باشد، هرگونه معامله با این ارزهای مجازی اشکال شرعی دارد.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید