آرشیو پرسش و پاسخ ها: نماز میت و آیات

کیفیت و موقع نماز آیات

موارد واجب شدن نماز آیات و کیفیت آن را توضیح دهید.
 
نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت پنج رکوع دارد و به سه طریق خوانده میشود:
1- بعد از نیت تکبیر بگوید ویک حمد و یک سوره تمام بخواندو به رکوع رود، سپس سر از رکوع بردارد و دوباره یک حمد و یک سوره بخواند باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
2- بعد از نیت و تکبیر وخواندن حمد آیه ‏های یک سوره راپنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر ازآن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین‏طور تاپیش از رکوع پنجم، سوره را تمام نماید و بعد از آن به رکوع پنجم رودو بعد از سر برداشتن دو سجده کندو رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و بعد از سجده دوم تشهد بخواند و سلام دهد.
3- رکعت اول را به طریق اول بخواند و رکعت دوم را به طریق دوم، (توضیح‏المسائل امام((ره))، مسائل 9 -1507).
در ضمن پیش از رکوع دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم نماز آیات مستحب است قنوت بخواند و اگر فقط یک قنوت پیش از رکوع دهم بخواند کافی است، (همان،مساله 1512)
لازم به ذکر است که نماز آیاتبه سبب چهار چیز واجب میشود:1- گرفتن خورشید.2- گرفتن ماه.3- زلزله (در موارد ذکر شده، ترسیدن شرط نیست).4- رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ، درصورتی که بیشتر مردم بترسند (بنا براحتیاط واجب)، (همان، مساله 1491)
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید